wleninfo.pl wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z wleninfo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na stosowanie plików cookie. więcej w Regulaminie
Nazwa Użytkownika   Hasło      Zapamiętaj mnie



Zapora Pilchowicka
W dniach 29-31 lipca 1897 roku, Wleń nawiedza jedna z najbardziej tragicznych powodzi w ciągu całego istnienia miasta. Szkody gospodarcze, jakie ona wyrządziła skłoniła ówczesne władze do podjęcia działań, aby zapobiec kolejnym tragediom. Decyzja o budowie zapory zapadła zaledwie trzy lata po wielkiej powodzi, dnia 3 lipca 1900 roku.

W ciągu kolejnych dwóch lat dokonano niezbędnych pomiarów oraz wykonano projekt jazów, 7 zapór oraz wyznaczenie polderów (terenów zalewowych). Głównym projektantem był profesor Otto Intze z Aachen. Zapewne wiele osób zastanawia się, dlaczego akurat zaporę wybudowano w Pilchowicach, a nie w innym miejscu, otóż była to najdogodniejsze miejsce, z obu stron zaporę otaczają góry, z prawej strony Góra Zamkowa (350m) a z lewej bazaltowy cypel góry Korzec (438m).

Oprócz budowy systemu zabezpieczeń przed podwoziami, zaplanowano także zbudowanie elektrowni wodnych, które miały zelektryfikować okolicę, planowano zbudowanie linii kolejowej łączącej Jelenią Górę, Wleń oraz Lwówek Śląski, która na początku miała służyć jedynie do transportowania materiałów budowlanych, jednak później miała się zwrócić poprzez transportowanie drewna, oraz węgla kamiennego z Wałbrzycha po zamknięciu kopalń we Lwówku Śląskim.

W 1902r zaczęto pierwsze prace przy budowie zapory. Pierwszym etapem było zbudowanie kanału odprowadzającego wodę z placu budowy. Aby tego dokonać, robotnicy musieli zbudować przegrody wzdłuż Bobru, prace te trwały ponad rok. Dlaczego? Ponieważ w tych latach nie było ciężkiego sprzętu używano jedynie najprostszych narzędzi takich jak: kilofy, łopaty, taczki bądź wagoniki.

W styczniu 1904r rozpoczęto drążenie tunelu pod Górą Zamkową. Na wysokości 239m.n.p.m budowano tunel o wysokości 9m i szerokości 7m, ma on długość 383m a w odległości 152m od wlotu znajduje się 45 metrowy szyb, w którym znajduje się betonowa śluza (działająca po dziś dzień) służąca do kontrolowania przepływu wody. Wymiary tunelu nie są przypadkowe, obliczono bowiem że maksymalny przepływ wody w Bobrze wynosi 170m3/s, pomiary te nie uwzględniały przejścia fali powodziowej, liczono się, zatem z możliwością wystąpienia powodzi w trakcie budowy, wiec jej czas budowy skrócono maksymalnie.

Mini ZaporaPo wybudowaniu kanału, należało zbudować przegrody koryta rzeki za wlotem kanału oraz przed jego wylotem w celu osuszenia oraz oczyszczenia terenu pod budowę. W ten sposób zbudowano mini zaporę w odległości 250m od głównej zapory, istnieje ona do dziś, jednak znajduje się ona pod lustrem wody. Nawet dziś pełni ona ważne funkcje, stanowi barierę ochronna przed przenoszeniem cięższych kawałków skał po dnie oraz innych elementów mogących zagrozić zaporze. Po spuszczeniu wody i puszczeniu biegu rzeki tunelem wodnym pozwala ona na oczyszczenie strefy przed zapora. Niestety prace nad mini zaporą zakłóciła powódź w 1907r, mimo tego zdarzenia prace trwały nadal.

Równocześnie podczas budowy kanału i mini zapory, trwały intensywne prace nad budowa linii kolejowej, przygotowano mieszkania dla robotników spoza terenu oraz przygotowywano całą infrastrukturę związaną z budową między innymi: mieszalnie betonu, tartaki, stolarnie, kamieniołomy. W 1908 roku skończono budowę mostu kolejowego nad doliną, która miała być zalana.

Fundamenty zapory Wreszcie 20 czerwca 1908r nastąpiło uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego oraz aktu erekcyjnego, prace nad budowa zaporą ruszyły pełna parą, niemal wszyscy robotnicy zostali wyznaczeni do budowy zapory, wszystkie prace związane z budową linii kolejowej zostają przerwane. Na placu budowy jest zgromadzony kamień z wydrążonego kanału, kamieniołomy przygotowują kruszywo z wyprzedzeniem kilku dni, cztery pary pociągów z cementem wciąż kursują pomiędzy Jelenią Górą a placem budowy.

Termin wybrano latem, ponieważ liczono się z możliwością wystąpienia powodzi, a straty poniesione w jej wyniku byłyby niewielkie na samym początku budowy. Jak się okazało nie bez powodu obawiano się powodzi, w 1909r wezbrane wody podtapiają dół fundamentów i część korpusu zapory.

Na szczęście budowa była na tyle zaawansowana, że nie zaszkodziło to mocno, kanały denne i energetyczne były gotowe, stacja transformatorowa była gotowa.

Korona była już na tyle wąska ze część osób została skierowana do budowy linii kolejowej, m.in. na drążenie tuneli i budowę mostu w Pilchowicach nad strumieniem Strzyżówka. Oficjalne otwarcie linii kolejowej nastąpiło 28 sierpnia 1909r., jednak więcej na ten temat znajdzie się w osobnym artykule.

Odsłonięcie tablic pamiątkowej 16 listopada 1912 nastąpiło oficjalne otwarcie zapory przez ówczesnego Cesarza Wilhelma II dojechał tam pociągiem, Cesarz zapewne podziwiał jesienne krajobrazy oraz widok jeziora z mostu tuż przed stacją Pilchowice Zapora, gdzie wysiadł z cesarskiego wagonu. Wilhelm kroczył ścieżką, którą dziś chodzą turyści. Podążał, aby odsłonić tablicę, na te okoliczność przygotowaną mówiąca o katastrofalnej powodzi z 1897r, niestety dzisiaj zostało po niej tylko puste miejsce.

Pierwszą próbą zapory była powódź w dniach 5 -7 sierpnia 1915r. Gwałtowne opady spowodowały szybki napływ wody, 5 sierpnia wpływało do jeziora 50m3/s a już 6 sierpnia 610m3/s. Następnego ranka nastąpił niekontrolowany wypływ wody z jeziora specjalną kaskadą, która w przeciwieństwie do innych zapór jest zbudowana na kształt schodów. Takie rozwiązanie wyhamowuje wodę, która w przeciwnym wypadku zmyłaby budynek elektrowni, usytuowany w tak nietypowym miejscu. Wylew ten spowodował niemal metrowej wysokości falę powodziową, jednak gdyby nie zapora fala ta miałaby wysokość prawie 5m.

Nie należy zapominać ze oprócz ochrony przed powodzią zapora pełni jeszcze jedną ważną funkcję, woda wydostająca się z kanałów wytwarza energie. Początkowo zainstalowano 4 generatory każdy o mocy 1,24MW jednak po zakończeniu budowy dokonano zmian w projekcie i zainstalowano 5 generator a w 1921r zainstalowano kolejny generator, dzięki czemu moc elektrowni wzrosła, na dzień dzisiejszy wynosi 7,585 MW.

Zapora stoi po dziś dzień, niemal od stu lat chroniąc nasze domostwa. Oparła się niejednemu wyzwaniu, powodzi w 1977r oraz w 1997r i niejednemu się jeszcze oprze. Następnym razem będąc na rodzinnym spacerze, na zawodach wędkarskich czy choćby przejazdem zatrzymajcie się i wspomnijcie budowniczych zapory, którzy te wszystkie rzeczy stworzyli korzystając z najprostszych narzędzi i siły własnych mięśni.

Dane Techniczne:

Wysokość zapory – 62m
Długość zapory – 301m
Grubość muru:
  • Podstawa – 50m
  • Korona – 7,5m
Maksymalna głębokość – 60m
Powierzchnia tafli wody – 250ha
Długość jeziora – 7,5km


Więcej zdjęć w galerii.


Budowa zapory


Pocztówka

Most nad zalaną doliną

 


Powódź 1977

Powódź 1997r

więcej informacji na stronie: www.wlen.org.pl/atrakcje/jezioro_pilchowickie_zapora_pilchowicka_hydroelektrownia_pilchowice_zalew_pilchowicki.html
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Nick:



2 + 4:
Do komentujących

Przypominamy: Komentarze, które łamią Regulamin wleninfo.pl, nie dotyczą artykułów, newsów, zdjęć, są wulgarne, obraźliwe, naruszające prawa osób postronnych, propagujące nienawiść i przemoc, wpisywane z bramek będą usuwane!

Treci komentarzy opublikowanych na portalu wleninfo.pl są wyłącznie prywatną opinią użytkowników. Za treć opublikowanych komentarzy odpowiada ich autor. Komentarze internautów nie przedstawiają stanowiska wleninfo.pl


Biblioteka poleca...
Shoutbox
Nick:

Wiadomość:
4 + 9:
Pomoc

Boo
19/10/2017 08:30
Salonów żadnych są tylko zakłady fryzjerskie..do salonów jeszcze daleko!

ja
19/10/2017 07:39
30

ll
18/10/2017 19:51
Ile jest slalonów fryzjerskich we Wleniu?

kol
18/10/2017 09:07
Do grudnia

Łupki
18/10/2017 06:26
Czy wie ktoś do kiedy jest zamknięte przejście do Czech

[ Archiwum ]
Statystyka
Gości Online: 7
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 3,033
Najnowszy Użytkownik: ieop5064
O G Ł O S Z E N I A
darmowe ogłoszenia
ARTYKUŁY HISTORYCZNE RELACJE VIDEO Z ŻYCIA GMINY

Zapomniani - Chyliński
Lähnmühle - młyn we ...
90 rocznica tragedii...
ZAMEK WLEŃ ANNO DOMI...
Komu nie bije dzwon
Skradzione herby Pał...
Dzień zwycięstwa czy...
Jak promowano Lähn (...
O żmijach i złotym s...
Zamek Lenno w opałach!

więcej artykułów

Dzik(i) Wleń
Dzwon Dorothei
27 Rajd Karkonoski
Rewitalizacja miasta?
Sprawa Tarczynki
Spływ Bobrem
Podtopienia w Łupkach
Zrzut wody w Pilchowicach
DZIUNIA
26 Rajd Karkonoski
Sesja RMiG- sprawy różne
DERBY Pogoń : Czarni

video archiwum

DLACZEGO?
WODA I KANALIZACJA
ESTETYKA GMINY, DROGI
SŁUŻBA ZDROWIA
BASZTOWA – NIE...
OKSiT
SZKOLNICTWO
PORZADEK I BEZPIECZE...
KANDYDACI NA RADNYCH...
Rewitalizacja! rewit...

więcej artykułów
 
LOSOWE ZDJĘCIEOstatnio widzianiPogoda dla Wlenia

Imieniny Napoleona w Mojeszu
Imieniny Napoleona w Mojeszu
Imieniny Napoleona w Mojeszu


baghera200413:47:32
j2314:28:50
tender 5 weeks
JacekGladysz 7 weeks
Wilma11 weeks
zuziucha16 weeks
robor19 weeks
Schuetzl23 weeks
Darco26 weeks
Kubek28 weeks

new.meteo.pl
Copyright © Wleninfo.pl. Projekt i kodowanie : Piotr 'kintar' Kawecki - Satis sp. z o.o.
Powered by PHP-Fusion & EP IV © 2003-2005.
19928085 Unikalnych wizyt

Wszelkie materiały zawarte w serwisie zostały opublikowane nieodpłatnie oraz za zgodą ich właścicieli. Kopiowanie zawartości serwisu bez zgody redakcji zabronione.