Priorytetem władz województwa dolnośląskiego jest reaktywacja linii kolejowej łączącej Lwówek Śl. z Legnicą. Tą pasażerowie mają pojechać już w 2022 roku. Reaktywacja linii Lwówek Śląski – Jelenia Góra schodzi na dalszy plan. To zasługa prężnie lobbujących władz Złotoryi, które w przywróceniu połączeń do Legnicy i dalej do Wrocławia obsługiwanych przez szybkie składy elektryczne widzą szansę na rozwój swojego regionu.
W poniedziałek, 16 września w Urzędzie Miejskim w Złotoryi odbyło się spotkanie, podczas którego samorządowy i kolejarze debatowali o kierunkach rozwoju infrastruktury kolejowej przejmowanej przez województwo.
O reaktywacji linii kolejowych Jelenia Góra – Wleń – Lwówek Śląski i Lwówek Śląski – Złotoryja – Legnica mówi się od kilku lat. Spory wkład w tym przedsięwzięciu ma burmistrz Złotoryi, który od samego początku mocno zabiega o to, by jego miasto było skomunikowane ze światem. Podczas wczorajszego spotkania w złotoryjskim magistracie padły informacje, iż kwestia przejęcia linii przez samorząd województwa dolnośląskiego jest na ostatniej prostej oraz, że już wkrótce pojedziemy pociągiem z Lwówka Śląskiego, czy Złotoryi do Legnicy i dalej do Wrocławia. Patryk Wild z sejmiku dolnośląskiego zapowiedział, że to możliwie, i to już w roku 2022.
– Jesteśmy już po inwentaryzacji, w ubiegłym tygodniu zarząd PKP wystąpił do ministra infrastruktury o zgodę na przekazanie nam linii. Taka decyzja powinna zapaść w ciągu 2-3 tygodni. Gdy linia będzie już należała do samorządu województwa, będziemy mogli zacząć jej remont – powiedział dziennikarzom Gazety Złotoryjskiej Patryk Wild, przewodniczący komisji polityki rozwoju regionalnego i gospodarki Sejmiku Województwa Dolnośląskiego, który był w poniedziałek jednym z gości zaproszonych przez burmistrza Pawłowskiego na spotkanie w sprawie reaktywacji połączeń kolejowych. – Sam proces inwestycyjny nie będzie łatwy i tani. Odtworzenie torowiska to nie problem, brakuje jednak obiektów inżynieryjnych, bo wiadukt w Pielgrzymce jest zdemontowany, a mosty na Kaczawie są podmyte przez rzekę. Może to potrwać nawet 1,5 roku. Mimo to uważam, że w optymistycznym wariancie połączenie z Lwówka przez Złotoryję do Legnicy uda się reaktywować do 2022 r. W przyszłym roku chcielibyśmy mieć już komplet dokumentów i ogłaszać przetarg na odbudowę linii. Sfinansujemy ją ze środków z rządowego programu Kolej Plus lub poszukamy pieniędzy w nowym budżecie Unii Europejskiej – zadeklarował Wild.
Koszt remontu określi dokumentacja projektowa. – Bez niej nie ruszymy do przodu. Dlatego jeszcze w tym tygodniu złożymy wniosek do przyszłorocznego budżetu województwa dolnośląskiego o środki na przygotowywanie dokumentacji na remont, potrzebnych może być na to nawet 1,5 mln zł – zapowiedział inny radny sejmiku Piotr Karwan.
Jak zapewnili przedstawiciele sejmiku, połączenie kolejowe z Legnicy przez Złotoryję i Lwówek do Jeleniej Góry to priorytet dla władz województwa dolnośląskiego (które starają się też o przejęcie od PKP linii z Lwówka przez Wleń do Jeleniej Góry – procedura jest w toku, choć jest mniej zaawansowana). – Zrobimy odcinek do Lwówka absolutnie w pierwszej kolejności. Jesteśmy zdeterminowani, bo ta inwestycja pozwoli na włączenie do sieci komunikacyjnej dwóch z czterech dolnośląskich miast powiatowych pozbawionych w tej chwili kolejowych połączeń pasażerskich. Bez pociągów pozostaną tylko Polkowice i Góra, ale chcemy przywrócić połączenia kolejowe do wszystkich powiatów w naszym województwie – tłumaczył w rozmowie z Piotrem Maasem z Gazety Złotoryjskiej radny Patryk Wild.
Złotoryjscy dziennikarze przypominają, że władze samorządowe Złotoryi od kilku lat starają się o reaktywowanie 82-kilometrowego połączenia kolejowego łączącego Legnicę z Jelenią Górą przez Złotoryję i Lwówek Śląski, zabiegając o to wśród polityków i urzędników. Pierwsze spotkanie w tej sprawie odbyło się w złotoryjskim ratuszu w kwietniu 2017 r. Samorządowcy ze Złotoryi i Lwówka Śląskiego wprost wskazali wówczas na wykluczenie komunikacyjne obu miast. W marcu tego roku linia kolejowa biegnąca przez Złotoryję znalazła się na liście inwestycji kolejowych, które samorząd województwa dolnośląskiego zamierza poddać rewitalizacji w ramach rządowego programu Kolej Plus.

Lwowecki.info
Linia 284 z Legnicy do Jerzmanic jest cały czas w użytku dla pociągów towarowych.
z tekstu nie wynika że w czarnej … wynika natomiast że procedura przejęcia linii od PKP jest mniej zaawansowana i nie ma w tym nic dziwnego, bo odcinek do Złotoryi (Jerzmanic) zamknięto w 1991 r., a linię przez Wleń w grudniu 2016 r. Pierwsza była już w nieruchomościach, druga do dziś jest we władaniu PLK. Nie dziwi więc stan zaawansowania bo nie zmienia on faktu że coś w temacie się dzieje. A jak wynika z tekstu: przywrócenie ciągu komunikacyjnego z Legnicy przez Złotoryję, Lwówek Śl., do Jeleniej Góry jest priorytetem