Autostrada A4 w województwie dolnośląskim to najstarszy odcinek autostradowy w Polsce. Wybudowany został w latach 30. XX wieku. Od Wrocławia do Krzyżowej liczy ok. 105 km długości. Dziś A4 jest jedną z najbardziej zatłoczonych dróg w kraju. W związku z tym, że z roku na rok wzrasta natężenie ruchu, które momentami dochodzi do 100 tys. pojazdów na dobę planuje się jej przebudowę.

Od roku spółka WYG International pracuje na zlecenie GDDKiA nad studium korytarzowym rozbudowy/budowy autostrady A4 na odcinku Wrocław-Krzyżowa. Wiadomo, że w nowej wersji ma mieć po 4 pasy ruchu w jedną stronę, w tym 1 awaryjny. Wcale nie jest natomiast pewne, że pobiegnie tym samym korytarzem co obecnie. Wykonawca studium ma zaprezentować trzy warianty przebiegu nowej A „czwórki”.

Jak informuje Gazeta Złotoryjska prezentacja wariantów budowy i rozbudowy autostrady A4 zaplanowana jest na godz. 14 dnia 12 marca 2020 roku w Starostwie Powiatowym w Złotoryi. Spotkanie, które jest otwarte dla mieszkańców, organizuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Warto się na nim pojawić, bo projektowana trasa przecina w kilku wersjach powiat złotoryjski. GDDKiA zamierza zaprezentować wszystkie warianty rozbudowy w tych dolnośląskich powiatach, które A4 (i planowa razem z nią nowa droga ekspresowa S5 przez Wałbrzych) mogłaby potencjalnie przecinać.

Autostrada w najbardziej interesującej nas koncepcji startuje na węźle Piskorzowie, następnie kieruje się do zaplanowanego węzła w pobliżu Świdnicy, skąd rusza w kierunku Strzegomia i leżącej w pobliżu Jeleniej Góry Świerzawy. W obu tych miastach zaplanowano węzły. Za Świerzawą autostrada mija Sędziszową i odbija na północ. Następny MOP powstanie w Proboszczowie, a kolejny węzeł w Pielgrzymce na połączeniu z DW 364 (łącząca Gryfów Śląski, Lwówek Śląski, Złotoryję i Pielgrzymka Legnicę). Mknąć dalej na północ, trasa omija Nową Wieś Grodziską, Grodziec, Ganczary i dociera do węzła Tomaszów Bolesławiecki. Stąd biegnie już do obecnej autostrady A4.

Mimo że jest to wariant zdecydowanie najdroższy, istnieje duża szansa na jego realizację. Przecinając południową część województwa dolnośląskiego, pozwoli na lepsze skomunizowanie wciąż oddalonego od sieci dróg części regionu, oraz miast takich jak Wałbrzych, Jelenia Góra, Świerzawa, Złotoryja, czy Lwówek Śląski.

Magda Szumiata z GDDKiA wyjaśnia, iż na chwilę obecną nie wiadomo jeszcze kiedy zapadnie ostateczna decyzja o przebiegu nowej A4. Dużo tu zależy od głosu społeczeństwa i uwag jakie wpłyną na organizowanych od początku tego miesiąca spotkaniach. Konsultacje te odbędą się we wszystkich gminach, przez których teren planowane są nowe korytarze. GDDKiA na spotkania zaprasza nie tylko samorządowców, ale także przedsiębiorców i mieszkańców regionu.

Zdjęcie poglądowe GDDKiA

Marek Dral – Lwowecki.info

%d bloggers like this: