Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjął uchwałę wyrażającą zgodę na przejecie pięciu dolnośląskich linii kolejowych. Wśród nich jest nieczynna, zniszczona i zarośnięta samosiejkami linia nr 284 z Jerzmanic Zdroju do Lwówka Śląskiego oraz linia 283 z Lwówka Śląskiego do Jeleniej Góry.
Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjął w dniu 4 października 2018 r. uchwałę w sprawie wyrażenia woli przejęcia odcinków linii kolejowych w celu zabezpieczenia korytarzy komunikacyjnych istotnych dla sieci transportowej województwa dolnośląskiego. Rolą tej intencyjnej uchwały jest umożliwienie rozpoczęcia współpracy ze Spółką PKP S.A. w zakresie umożliwienia przejęcia wybranych odcinków linii kolejowych. W uchwale tej uwzględniono zarówno linię kolejową nr 283 na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski jak i linię nr 284 na odcinku Jerzmanice-Zdrój – Lwówek Śląski jako ciąg przewozowy z Legnicy przez Złotoryję, Lwówek Śląski do Jeleniej Góry – tłumaccy Agnieszka Zakęś Dyrektor Departamentu Infrastruktury Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
W konsekwencji ustaleń podejmowanych przez Zarząd Województwa oraz Spółkę PKP S.A. podejmowane są uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przejęcie na rzecz Samorządu Województwa Dolnośląskiego prawa użytkowania wieczystego gruntów oraz prawa własności budynków i urządzeń związanych z danymi liniami kolejowymi. Uchwały te podejmowane są sukcesywnie w zależności od przygotowywania przez Spółkę PKP S.A. dokumentacji dla nieruchomości stanowiących poszczególne linie.
W ramach pierwszej z uchwał z 9 stycznia 2019 r. uwzględniono m.in. linię nr 284 na odcinku Jerzmanice-Zdrój – Lwówek Śląski. Obecnie (24 stycznia 2019 r.) podjęta została już druga uchwała w sprawie wyrażenia zgody na przejęcie linii kolejowych 283. Planuje się, że linia kolejowa nr 283 na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski uwzględniona zostanie w kolejnej uchwale, której termin podjęcia uzależniony jest od przygotowania stosownej dokumentacji. Na podstawie podejmowanych uchwał składane są do Zarządu Spółki PKP S.A. wnioski o przekazanie na rzecz Samorządu poszczególnych linii kolejowych. W dalszym etapie prowadzone są wewnętrzne procedury Spółki PKP S.A. związane z przygotowaniem nieruchomości do ich zbycia – dodaje Agnieszka Zakęś Dyrektor Departamentu Infrastruktury Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.

Wiszące tory znajdują się w miejscowości Jerzmanice Zdrój
Rewitalizacja
linii kolejowej nr 283 z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego i 284 z
Jerzmanic Zdroju do Lwówka Śląskiego ma kosztować 65 mln zł. Większość
pieniędzy (nieco ponad 44,9 mln zł) to będą środki unijne (z
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego).
Z przyjętego w ubiegłym roku planu inwestycji transportowych o znaczeniu regionalnym w województwie dolnośląskim wynika, że pod koniec bieżącego roku marszałek powinien dysponować decyzją środowiskową i pozwoleniem na budowę. W pierwszym kwartale 2020 roku powinien się odbyć przetarg na budowę. Zakończenie prac budowlanych zaplanowano na drugą połowę 2021 roku.
Most nad zalewem pilchowickim

Marek Dral – Lwowecki.info
Stacja Pilchowice Zapora. 35 lat temu wysiadłam z pociągu, który przywiózł moją licealną klasę prosto z Lwówka. Byliśmy na obozie wędrownym w Sudetach. Pamiętam zachwyt widokiem, który witał nas już z okien pociągu. Myślałam, że takie są tylko w Szwajcarii lub Austrii. Byłam dumna, choć wiedziałam już wtedy, że tę pięknie położoną linię kolejową zawdzięczamy ludziom, którzy musieli stąd odejść.
Lato 2018. Wracamy z mężem i córką z wycieczki na zaporę. Chciałam im pokazać, jakie urokliwe mamy zakątki. Zatrzymujemy się na nieczynnej stacji. Widok przesłaniają chaszcze, w nos uderza woń moczu, w oczy widok śmieci i wulgarne napisy na obłażącej z farby ścianie. Kilkanaście metrów dalej zardzewiały most kratownicowy. Wstęp grozi śmiercią. Jeszcze widać, że można byłoby przy odrobinie pracy i pieniędzy tchnąć życie w te cuda.
Mieszkam na drugim końcu Polski, tam takich miejsc nie ma (są inne, ale nie tak spektakularne). Chciałabym jeszcze pojechać kolejką przez Pilchowice Zaporę.
Ano nie ma bo to zostawili nam Niemcy . Polacy zrujnowali.
Należy dodać że końcową stacją nie będzie Złotoryja tylko Legnica
Kolej to przyszłość. Jak prześpimy ten moment to będziemy w czarnej d…pie.
Doczekać tej chwili
Czyli wybory zbliżają się wielkimi krokami.
Tez to widać , szkoda że nie są co roku . Ale dobre i to .